رحلت پیامبر اکرم(ص) ۲۸ صفر سال ۱۴۳۴

پیامبر رحمت

قال الله: فبما رحمت من الله لنت لهم  ولو کنت فظاغلیظ القلب لانفضو من حولک فاعف عهم  وستغفرلهم وشاورهم فی الامرـ ال عمران ۱۵۹

ترجمه: به موجب لطف ورحمت الهی ،تو برایشان نرمدل شدی که اگر تند خو وسخت دل بودی از نزدت پراگنده می گشتند پس از انان درگذر وبرایشان امرزش بخواه ودر کارها با آنان مشوره کن. خداوند صفات حمیده ونیکویی به حضرت عطا نموده بود ودراین آیه شریفه به صفت رحمت اشاره میکند (وما ارسلناک الا رحمه اللمومنین) وما نفرستادیم تورا برای خلق مگر اینکه رحمت بر عالمین ومومنین باشی. وعلت گرایش مسلمین به اسلام را نیز صفت موده ورحمت آورنده دین میداند اگر تند خوی بودی قوه جاذبه نداشتی ومردم از دور وبرت براگنده میشدند در ادامه رحمت ومهربانی بامومنین دستور دیگر میدهد: مومنین را ببخشان وبر ایشان طلب استغفار کن ودر کارها با آنان مشوره نما.

از اخلاق نیک آن حضرت  بخشش بود. در زندگی آن حضرت می نویسند: روزی اعرابی وارد مدینه شد پیامبر اکرم را دید قبایی از پشم گوسفند که درشت وخشن بر تن داشت ،اعرابی با اخلاق بیابان نشینی ،دور از ادب واخلاق اجتماعی ان قبا را کشید وگفت ای محمد! زود باش از مال که در نزد تو است شترانم را بار کن. اصحاب این صحنه را دیدند ودویدن وامدند پیامبر اکرم را نجات دادند وخواستند با مرد اعرابی تندی کنند پیامبر اکرم فرمود رهایش کنید. اعرابی را بخشید وشترانش را بار نمود.

 ویا اینکه جریان تاریخی سال ۸ هجرت سال فتح مکه چنین آمده است:

هنگامیکه پیامبر اسلام فاتحانه وارد مکه معظمه شد ابتدا دو رکعت نماز شکرانه ادا کرد خداوند را به یگانگی ستود وسبس درتمامی زوایای خانه می گشت وتکبیر می گفت انگاه کلید را از کلید دار خواست در خانه را باز کرد وبت های جاهلی را با چوب دستی که در دست داشت سرنگون کرد.درآن جاهایی که دست مبارک نرسید امیرالمومنین علی بن ابی طالب را احضار نموده بر بازوهایشان بلند کرد وعلی با قدرت یداللهی خود بت ها راسرنگون کردوفرمود: قل جاءالحق وذهق الباطل ،ان الباطل کان ذهوقا.

صفوف تنگاتنگ قریش صحن مسجدالحرام را پر کرده بودوهمگی در انتظار بودند که پیامبر با آنان چه میکند؟ قریش با پیامبر اکرم درمدت سیزده سال بعثت درمکه وهشت سال دوران هجرت درمدینه چه دشمنی هایی که نکرده بود. همگی به گناه خود اعتراف داشتند،رسول خدا دو بازوی در کعبه را گرفت ورو به مردم کرد وفرمود: هیج معبودی جز خداوند حق نیست واوشریک ندارد آن خدایی که وعده اش را تحقق بخشید وبنده اش را یاری کرد واحزاب ودشمنان را هزیمت داد.

آگاه باشید هرگونه افتخار موروثی که در دوران جاهلیت بود وخونی که در زمان قبل ازامروز ریخته شده اینک پایمال این دو پای من است. مگر خدمت به کعبه وآب رسانی به حجاج .آگاه باشید قتل های شبیه به عمد که غالبا با تازیانه وچوب دستی واقع میشود دارای دیه وخون بهای سنگین است. صد شتر که چهل آنها باید حامله باشد.ای گروه قریش خداوند جاهلیت وفخر فروشی به نیاکان واجداد را نابود ساخت،مردم همگی از آدم وآدم از خاک است. 

سبس فرمود: ای گروه قریش امروز با من چگونه فکر میکنید که با شما چگونه رفتار میکنم؟ همگی صدا برآوردند وگفتند کار نیک خواهی کرد وما تورا برادر بزرگوار خود میدانیم. درین لحظه حضرتشان فرمودند: من سخنی را میگویم که برادرم یوسف به برادرانش فرمود: امروز باک برشما نیست بروید که همه شما آزاد شده اید وعفو وگذشت عمومی اعلان کرد.

صفت خوب اخلاقی دیگری که خداوند درآیه فوق به آن اشاره میفرماید مشوره کردن با مردم است. چنانچه بزرگان فرموده اند که هر کس مشوره کرد پشیمان نشد،نبی مکرم اسلام در همه کارها با مسلمانان مشاوره میکرد ورای خواهی میمنود. چنان  که در جنگهای بدر واحدوغیره قبل از اقدام به جنگ نظر خواهی میکرد که از جمله در جنگ  خندق یا احزاب به مشوره سلمان فارسی دور وبر مدینه را خندق کندند.

از جمله صفات حمیده ان حضرت حلم وبردباری او را نیز میتوان متذکر شد.

که در این مورد مولانا علیه الرحمه میفرماید:

اوبه تیغ حلم چندین خلق را      واخرید از تیغ  چندین حلق را

تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر        بل زصد لشکر ظفر انگیزتر

+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۱/۱۰/۲۰ساعت 18:35  توسط دفتر بنیاد میلادالنبی(ص)  |